Pripomienky k územnému konaniu o umiestnení stavby

10.10.2022

Úvodom

Tieto pripomienky sú pokračovaním pripomienok vznesených na pojednávaní k územnému konaniu. Následne bolo zanedlho podanie dokumentácie investora stiahnuté zo stavebného úradu, s podnetu na potrebu prejednania projektu v procese EIA. Pripomienky sú spracované s prihliadnutím na technické problémové okruhy stavby aj v predpokladaní problémov.

Je treba pripomenúť, že pripomienky vychádzajú s neverejných a utajovaných podkladov. Jediný oficiálny zdroj, torzo dokumentácie je na: https://www.enviroportal.sk/sk/eia/detail/bytovy-dom-s-polyfunkciou-klas- a že teda žiadame sprístupnenie dokumentácie, keďže sa nás obyvateľov sídliska bezprostredne týka a odtajnenie všetkých informácií, keďže je to v rozpore s právom na informácie. Samozrejme tu paradoxne vyznieva poznámka úradu, že sa verejnosť môže k zámeru vyjadriť svojimi pripomienkami, keď dokumentácia nie je nikde zverejnená tak a celá, ako by sa na dobu patrilo, na webe a nie nejakou smiešnou možnosťou zopár minútového nahliadnutia niekde na úrade za prítomnosti dohliadajúceho úradníka, či pozretím časti dokumentácie na enviroportáli. Na dokumentáciu je potrebné sa sústrediť a pochopiť a nebyť časovo obmedzovaný úradnými hodinami.

Toto je smutná stránka spolupráce úradov a zvolených zástupcov ľudu s občanom.

Sídlisko Podhradová

je sídliskom postaveným v tradičnej urbanistickej zástavbe s tradičnými prístupmi ku funkciám sídliska, bývaniu, službám, rekreácii, športu, zelene, kľudu a pohody. Tak bolo navrhnuté a vybudované a slúžiace k spokojnosti obyvateľov začiatkom 60-tich rokov 20. storočia. Sídlisko bolo a je vyhľadávané pre svoju zdravú polohu, tehlové obytné budovy, žiadnu uniformitu, ale pre ľudský rozmer, špecifické zákutia, bohatú zeleň o ktorú sa starajú aj samotní obyvatelia, s bývaním pre mladých a pre pôvodných, dnes už starých ľudí, čo tu odchovali dve generácie a tie tu zapustili korene. Je sídliskom, kde sa ľudia poznajú, zdravia si na ulici, či v dome a pomáhajú si, čo asi bude v porovnaní s inými urbanizovanými časťami mesta akiste endemické a výnimočné. Je sídliskom džavotu detí, aj stareckých paličiek a barlí a funguje to.

Modernizácia spoločnosti so svojim negatívnym dopadom zasiahla aj túto aglomeráciu vo forme narušenia pôvodných funkcií, ktoré sa samozrejme ukazujú ako negatívny vplyv. Straty združenej občianskej vybavenosti v centrálnej budove nazývanej Espressom, predstavujú najmä zrušenie pošty, lekárne, holičstva, kaderníctva, jedálne a bistra, všeobecného obchodu. Zrušené a zmenené funkcie iných zariadení na sídlisku, reštaurácie Hrádok, jaslí, nefungujúce detské ihriská, žiadne novinové či občerstvovacie stánky, verejné WC, predpredaj cestovných lístkov, zahusťovaná bytová výstavba, zvyšujúca sa individuálna doprava sú negatívnymi javmi. Plánované megalomanské riešenie na mieste pôvodných služieb a potravín vyvolalo búrku protestov, petície. A bez odozvy úradov, obce, čo nás má zastupovať.

Sídlisko je prvopohľadom z výhľadu z kultúrneho a historického Košického stredovekého hradu, takže si zaslúži pozornosť aj v tomto zmysle. Taktiež si zaslúžia pozornosť pôvodní obyvatelia a najmä tí priamo dotknutí, čo budú mať znížené štandardy bývania najmä otravovaním hlukom, prachom (pri úrovni stavu ne-čistenia mestských komunikácií, pohľadovou masívnou bariérou, hneď na vstupe na sídlisko. Nepriaznivé vplyvy sa prejavia na znížení trhovej hodnoty pôvodných bytov, pretože znížené parametre bývania, pohoda bývania nemôže byť vykompenzovaná frekventovanými potravinami a to všetko ešte pribudnutím nových bytov, nových áut, nových odpadov, hluku, prachu, pachu a delením sa o zbytky zelene v okolí.   

Stručná charakteristika riešenia podľa dokumentácie ku územnému konaniu

Hmotovo v návrhu ide o riešenie monobloku, tiahnúci sa od pôvodného Espressa až po zadný okraj potravín. Tam sa uvažuje či uvažovalo s pastoračným centrom ako sólo stavbou niekde pri kostole. Je to síce päsť na oko, lebo kostol je a má byť dominantou, má mať svoju dôstojnosť, úctu, má mať vzduch a nemá mať prílepky. Hmota začína hornou hranou na úrovni vedľajšieho vežiaka, čo je nadstrešné bývanie s terasami, pokračuje ku potravinám, kde postupne zvoľna klesne o podlažie a ďalej asi o dva. Priečnym rozmerom zodpovedá približne rozmeru kostola. Fasáda severná nemá okná, bytové okná sú riešené s oknami vo V a Z orientácii v duchu pôvodnej výstavby doskových obytných blokov na sídlisku.

1. Pripomienka sa týka hmoty budovy.

Urbanistom tohoto mesta je dúfam známe, ako je koncipované sídlisko Podhradová.

Výstavba je koncipovaná ako koncept zástavby doskovým 4-podlažným bytovými doskovými domami s troma vchodovými sekciami. Do toho sú vsadené ako dominanty bytové jedno sekciové vežiakové bytové domy. Tie sprevádzajú hlavnú komunikáciu sídliska, čo je Cesta pod Hradovou, Ďumbierska cesta, Gerlachovská. Tie to vežiaky zároveň tvorili kostru objektov na výrobu tepla, čo boli niekedy kotolne a zauhľovne na uhoľnej báze. Výška vežiakov sa využívala na umiestnenie vysokých komínov.

Popri tom je tu umiestnená bytová individuálna výstavba najmä vo vnútri hlavnej časti sídliska (Lomnická - horná časť, Cyklistická) a predstavuje vlastne pešiu zónu síce s nedôsledným dopravným značením, keďže ide o zjazdné chodníky so zmiešanou funkciou automobilovej dopravy a pešej komunikácie.

Chápať, že sa má navrhovať obrovská hmota monobloku vo výške dominánt sídliska a ešte aj vyššie je zcestná. Dominanty sú tvorené bytovými domami vežiakového typu, čo sa týčia nad sídliskom. Urbanisticky by bola akiste vhodnejšia výška budovy v súlade s bežnými tunajšími bytovými domami doskového typu.

ten má výšky:

  • 4 nadzemných podlaží = 4 x 3m =12m
  • polozapustený suterén na 1/2 podlažia 1,5m
  • vstupné schodíky 0,3m
  • strecha, atika cca 1,2m
  • spolu: 15m hmoty bytového domu

Výška dominantného vežiaka

· 7 nadzemných podlaží = 7 x 3m =21m

· polozapustený suterén na 1/2 podlažia 1,5m

· vstupné schodíky 0,3m

· strecha, atika cca 1,2m

· spolu: 24m hmoty vežiaka

Akiste nemožno rátať do dominantnej hmoty nadstrešný výlez zo strojovne výťahu a či komín.

Predložený návrh predstavuje hlavnú hmotu výšky 25,5m a s nadstrešným terasovým odskočeným podlažím 28,9m

2. Hmota monobloku je výrazným novým a dominantným prvkom, na sídlisku so svojimi pravidlami a urbanizmom.

Názor usporiadania výšky odvodený od vedľajšieho vežiaka, je rozhodnutím od stola, subjektivizmom a nejakou pseudošablónou. Sporné môže byť tienenie susedného vežiaka, pretože sa môže neprihliadať na jednotlivé byty, ale na celú budovu ako na priemer a ten vyjde. Nevraviac o znehodnotení susedných bytových domov s dopadom na trhové hodnoty tamojších bytov. Predkladá sa len matematický a teoretický model oslnenia s dosadzovanými teoretickými hodnotami. Je potrebné skonfrontovať to s generovaným 3D modelom osvetlenia a tienenia na okolité budovy a byty.

3. Pohyb technologický, či pohyb pre nejaké zásobovanie potravinami počas výstavby je chúlostivou témou,

či už v samotnej logistike a aj v súvislosti s výstavbou, kde je veľmi málo miesta. Výstavba si bude vyžadovať množstvo dočasných plôch pre skladovanie, manipuláciu, technologické rozvinutie, zdvíhaciu techniku, zariadenie pre pracovníkov, odstávku strojov a tých tu nie je nazvyš. Nájdenie a prenajatie provizórnych plôch pre dočasné potraviny by mali byť zahrnuté do plánu výstavby. Ináč je to len vzdušná a nesplniteľná predstava, proti ktorej možno výrazne namietať.   

Zásobovanie formou e-shopu, ako bolo na zhromaždení MČ predložené, nebude asi vydareným nápadom a už vôbec nie operatívnym a možným. (mäsom, mlieko, chlieb, zelenina, ovocie a vlastne skoro všetko) Čosi sa rozpráva o provizóriach, ale nevidíme tu veľmi miesto. Nemožno križovať obsluhu, prístup, zásobovanie, odvoz smetí, odvoz separovaných plastov (od 2022) s prevádzkou stavby, dráhou žeriavov, nevraviac o hygiene predaja tak povediac na stavbe. Požadujeme vyriešiť plochy a spôsob, ako konkrétne vyriešiť dlhodobé provizórium predajne potravín, samozrejme mimo staveniska v dostatočnej kapacite a reálnym zásobovaním.  

4. Potraviny na poschodí asi nebudú tým najlepším riešením, ak by to tak malo byť,

z hľadiska pohybu kupujúcich, zásobovania a nutnosti riešenia intenzívneho vertikálneho zásobovania. Samozrejme by musel byť oddelene riešený zásobovací výťah oddelený od odpadového (separácia odpadu, hnilobné látky (mäsna, zelenina). samozrejme musí byť oddelená aj prevádzka (chlieb, pečivo nemôže prísť do styku s odrezkami mäsa, zeleniny...) Osobná zákaznícka doprava vo vertikálnom prevedení (výťah, schody, eskalátor, nákupné košíky, väzby na pešiu zónu, parkovanie) je komplikovaním a nerešpektovaním chovania zákazníka. Potraviny majú najvýznamnejšiu návštevnosť, služby sú druhoradé. Potraviny pre jednoduchosť riešenia patria na prízemie.

5. Problém možno očakávať v značnej zahltenosti lokality,

Vuž teraz je problém pre peších prejsť križovatku na Cyklistickej o čase bohoslužieb ani nehovoriac, kde nie je žiaden prechod. Prechod cez cestu je niekedy ruskou ruletou.

6. Myslíme si, že by stálo za to preriešiť terajšie parkovisko pri ceste,  

čo sa navrhuje ponechať bez dotknutia, pretože silnou kolíznou situáciou je vychádzanie áut z kolmého parkovania rovno na exponovanú hlavnú obslužnú komunikáciu. Auto vytrčí čumák a skôr než sa otočí do protismeru, má pri sebe auto z hociktorého smeru. Takéto riešenie nevyhovuje pre silne dopravne exponované komunikácie a je už teraz výrazným dopravným problémom.

https://podhradova.blogspot.com/2019/11/navrh-na-zmenu-dopravy.html 

7. Doprava tu bude silný problém,

pri kapacite potravín a služieb sa samozrejme zvýši návštevná frekvencia. Tu sa dostávajú do konfliktu automobilová doprava a pešia - sídlištná. Nemôže vyhrávať automobilová a tak je potrebné vybudovať dva prechodové úrovňové uzly na križovatke Polianskej a Cyklistickej. Pri frekvencii napríklad 5 košíkov v potravinách za minútu a niečo v službách, je to frekvencia dopravy aj viac než 5 prejazdov na Ceste pod Hradovou za minútu bez zarátania ostatnej. To samozrejme prechody pre chodcov bez regulovania nezvládnu. Taká istá je samozrejme frekvencia v budove, pri vchode, východe na schodoch či vo výťahoch ak teda sa navrhujú potraviny na poschodí s čím nemôžeme súhlasiť.

8. Výstavbou nastane výrazný tlak na dopravu pôvodnú a pribudnutú stavebnú.

9. Prapôvodným problémom je autobusová zastávka MHD z mesta - je to problém mesta a ten by sa mal riešiť.

10. Nepoznáme hranice staveniska,

ale to je dané obvodom nielen objektov, budov a ich pracovných priestorov, ale aj prípojok. Tak prípojka vedená popod balkóny bytového domu, na jeho susednom pozemku dostáva vedľajší bytový dom do pozície dotknutého a teda účastníkom územných a stavebných konaní.

11. Obmedzené je stavenisko, 

v podstate bude len na dne stavebnej jamy. Geológia nie je príliš priaznivá. Podzemné steny budú musieť byť riešené asi formou podzemných votknutých stien a základovej vani. To si vyžaduje prístup techniky, transport materiálu, zemín, rúr, debnení a podobne a teda priestor. Odporúčané geológom je hĺbkové pilótové založenie, čo by si pravdepodobne vyžadovalo použite votknutých podzemných stien na hranách (pri vozovke) a železobetónový skelet založený na trámovej podzemnej základovej doske.   

12. Upozorňujeme na dažďové prívaly z Polianskej ulice, prečerpávanie podvrchovej vody z jamy.   

14. Je potrebná vysoká nahraditeľnosť listnatou zeleňou zastavaných plôch (fotosyntéza) 

odporúčali by sme vodozádržné opatrenia, pretože bez vody tam môže byť zelene hocikoľko, ale tá sa časom stane len štatistickým údajom, bez nejako zlepšenia mikroklímy. 

15. Je potrebné preukázať pomer, koeficient zelene ku ploche pozemkov stavby

Nejasné je plnenie indexu zelene, čo je pomer zelene ku celému pozemku stavby https://www.djsarchitecture.sk/definicie-pojmov-podla-noriem. Tento koeficient predstavuje pomer medzi započítanými plochami zelene (zeleň na rastlom teréne, zeleň nad podzemnými konštrukciami a plochou pozemku.

Riešiť to môže jednoduchá priraďovacia tabuľka:

Tu je potrebné poukázať na nevyhovujúce pomery plôch a komunikácii najmä v zadnej časti, slúžiace k zásobovaniu, parkovaniu a prístupu ku existujúcim domčekom, ktoré nemôžu byť jednosmerné, lebo sa tak stanú prítomnosťou zásobovacích vozidiel, kde bude konflikt zásobovania, odvozu smetí (nevidno kontajnerisko na separáciu plastov, smetie, fľaše, smetné nádoby, prepravky, palety, skládky obalov, takže budú asi popri ceste) dopravy ku rodinným domom, (komunikácia bez výhybní). Prevádzka si vyžaduje komunikáciu s dostatočnými pomocnými manipulačnými a skladovými plochami, čo ešte viac zrobí nepriaznivým index zelene. Samozrejme odkladacie a manipulačné plochy potrebujú ochranu proti odcudzeniu, ploty, vráta a taktiež proti cudzímosobám. Ak by mali byť potrebné manipulačné plochy v rámci budovy, je samozrejme potrebné aby vyhovovali manipulačným potrebám, hygiene, protipožiarnym opatreniam a samozrejme uberú plochy pôvodne kapacitne určené na iný účel.

Za nedostatočné a nevyhovujúce je teda možno považovať mix verejnej dopravy návštevníkov, obyvateľov rodinných domov a dopravy zásobovacej, likvidácie odpadov, skladovania obalov, paliet. A ak k tomu primyslíme cíp pozemku 6564/8 s funkciou zelene, mlatovým (štrkovým) povrchom, čoby ako rekreačná zeleň, len aby sa naplnili potrebné plochy akože zelene, tak to už začína byť fraška. Zahustená doprava, hluk prach, smetie zásobovanie, pachy, hmyz a tam nejaký parčík, ku ktorému sa treba aj nejako dostať, pobudnúť tam v pokoji a oddychu... Čiže doterajšie hodnotenia zelene sú skresľujúce a zavádzajúce.

16. Doporučujeme prehodnotiť konštrukčné veci.

(strop rozpätia 7800mm musí mať svoju hrúbku. Pri konštrukčnej výška 3m u bytov a svetlosti miestností 2650 zostáva na strop s podlahou 350mm. Ak bude podlaha hrubá 100 mm, čo nie je rozumná konštrukcia (kročaj, hluk, teplo medzi bytmi a nad iným cudzím subjektom) Zjavný problém, takže sa pôjde asi na 3,2 m a tým aj do väčšej výšky. Pri 7 podlažiach si to vyžaduje 7 x 0,2m = 1,4m teda budova si bude vyžadovať o toľko navýšenie. Alebo sa nastaví v rozhodnutí výška budovy a počet podlaží klesne kvôli potrebným konštrukčným usporiadaniam a rozmerom.

Taktiež je odvážne riešenie, ak nie nereálne, navrhnúť bezprievlakový žb skelet v rozpätí dosky 7,8 m a jej hrúbke povedzme nereálnych 250 mm (uvádza 230) sa na subtílnych nôžkach 30/30cm (prepich stropu ala Bratislavský padajúci dom). 

17. Podlažia parkovacie akiste nevystačí so svetlou výškou 2,4m.

Pri nepoznanej hygienickej výmene vzduchu a požiarnej cirkulácii, potrubiach pod stropom (inštalačné jadrá bytov sú mimo stĺpy, čo znamená potrebu prevedenia rúr ku stĺpom podstropným spôsobom požiarne riešenia, hasenie, požiarne vedenie vzduchu, ventilácia, klapky) potrebného prístupu záchranných, požiarnych a vyprosťovacích prostriedkov, je tu ďalší dôvod na zvýšenie konštrukčnej výšky. Zelená strecha s tepelnou izoláciou podľa najnovších predpisov, humózne vrstvy, drenážne, k tomu silná stropná konštrukcia, zábradlie, znova dvíha výšku budovy, takže to má dopad na riešenia aj na svetelné, oslňovacie podmienky blízkych budov, alebo na redukciu pôvodných podlaží.

18. Nevidno priestor pre vedenie inštalácií jadrom do bytov

v suterénoch, čo sú v strednom poli. Ak sú vedené podstropne, chce to výšku a výška podlaží je problém.

19. Nútená hygienická výmena vzduch má nároky energetické a priestorové,

samozrejme to isté platí pre požiarnu výmenu vzduchu. Budova má možnosť riešenia prirodzeným vetraním aj s rekuperáciou.

20. V zásade nemožno meniť zásadné usporiadanie budovy z hľadiska menenia funkcií

(prehadzovačky účelu priestorov na iné funkcie - napr. pribudnutie bytov na úkor potravín, či služieb. (zmena stavby počas výstavby ako známy spôsob menenia a obchádzania pôvodných rozhodnutí úradov)

21. Upozornenie sa týka nízkeho prevádzkového tlaku vo vodovodnom potrubí v rade na sídlisku.


Čuchran, stavebný technik na dôchodku 23.09.2021

sídlisko Podhradová, stránky pre občanov založené 28.03.2018  
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky